24.7.2018

סולר - נתונים פיזיקליים וכימיים



כולם מכירים אותו ואנשים רבים מכל המגזרים משתמשים בו, אך מעטים מאוד יודעים מה עומד מאחוריו ועד כמה הוא באמת שימושי. הסולר הוא אחד הדלקים הכי נפוצים שיש ואפשר גם לומר הנפוץ ביותר בתעשייה, וזה הזמן להבין מה הנתונים הפיזיקליים והכימיים שעומדים מאחוריו.

ההרכב שלו הופך אותו לנפוץ


נכון שאתם מתדלקים את הרכב שלכם בבנזין באופן קבוע אך עם כל הכבוד לעולם רכבי הרכב הפרטיים, מדובר בדלק משני לסולר בחשיבותו ובהיקף השימוש בו. הסולר משמש להנעה של רכבים גדולים במיוחד כמו אוטובוסים ומשאיות, הוא משמש לשימושים רבים בתעשייה ולא רק להנעת כלי רכב תפעוליים אלא גם להנעה פסי ייצור, הוא מניע גנרטורים גדולים וקטנים וכן הלאה. מדוע הוא שימושי כל כך בהנעת חלקים ומכונות כבדים? למה לא להשתמש בבנזין? הסיבה הזו נובעת מההרכב הפיזיקלי והכימי שלו שהופך את השימוש גם ליעיל יותר וגם לבטיחותי הרבה יותר. 

אז מהם הנתונים מאחורי הסולר?


·         אי אפשר להתחיל לדבר על דלק מסוים בלי לדבר על היצירה שלו, כלומר על דרך הזיקוק שלו. הסולר מזוקק באותו תהליך בדיוק כמו הבנזין אך התהליך קצר יותר. טמפרטורת הזיקוק של סולר נעה בין 200 מעלות צלזיוס ועד ל-350 מעלות צלזיוס. מבחינת הצפיפות של הדלק מדובר בדלק צפוף יותר מבנזין, כאשר 845 גרם של דלק זה יהיו שווים לליטר אחד בנפח. לצורך השוואה, צפיפות הבנזין היא 752 גרם לליטר אחד.

·         בעת הבעירה הדלקים משחררים אנרגיה שמשמשת להנעה, וכמובן שאת האנרגיה הזו יש למדוד כדי להבין את היעילות של אותו דלק. כשמדובר על הדלק הנפוץ והשימושי ביותר, מדובר על ערך אנרגטי משמעותי שלא עומד בתחרות עם אף דלק אחר. הסולר משחרר אנרגיה ששווה ל-36.3 מגה ג'אול לליטר אחד. לשם השוואה הבנזין משחרר אנרגיה שווה ל-33.7 מגה ג'אול לליטר אחד. ההבדל באחוזים הוא שלושה אחוזים לטובתו של הסולר.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה